Book: «Instant Recognition» (excl. shipping)

IR_Vorschau_1500x1000px.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px3.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px2.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px4.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px5.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px8.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px9.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px11.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px13.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px14.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px16.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px17.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px18.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px21.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px23.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px24.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px25.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px27.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px28.jpg
IR_Vorschau_1500x1000px29.jpg

Book: «Instant Recognition» (excl. shipping)

CHF 70.00

Thomas Christ: Instant Recognition

Subway/Urban Graffiti. New York/Basel 82/83

  • Photos and texts: Thomas Christ

  • Design: Thierry Furger

  • Interview with Thomas Christ: Rémi Jaccard

  • 400 pages

  • Hardcover

  • size 280 x 240 mm

  • thread-stitching

  • various texts and interviews (only in English)

  • 328 photos of which approx. 200 unpublished photos

  • Publisher: Thierry Furger, Rémi Jaccard and Nonstop Publishing.

  • ISBN 978-3-033-09702-5

In the early 1980s, New York is the epicenter of the graffiti and street art scenes, from which a global cultural revolution emanates. In the middle of it all is Swiss art historian and lawyer Thomas Christ with his camera.

He follows the painted subways to the Bronx to photograph them and meets there young sprayers who want to escape the precarious conditions: They join together to form criminal gangs, which, however, do not strive for money but for fame. After his return, Christ presented his precise paintings and his lucid reflections on the background of illegal graffiti in the publication "Subway Graffiti" (1984) and in an exhibition at the Kunstgewerbemuseum in Basel.

Shortly thereafter, in the follow-up publication "Urban Graffiti" (1987), Christ also deals with the work of Richard Hambleton and Keith Haring and is thus one of the first to address the relationship and difference between graffiti and street art: In contrast to Subway Graffiti, the artistic appropriation of public space here takes place with the knowledge of art as an operating system.

A new publication brings together and expands upon these two contemporary documents about a crucial high period of graffiti and street art in New York in one volume. "Instant Recognition" includes "Subway Graffiti" and "Urban Graffiti," supplemented by never-before-seen photos and documents from Thomas Christ's private archive. In a new text and an interview, Christ looks back on the events of the time and recounts his memories and impressions.

_________________________________________

Thomas Christ: Instant Recognition

Subway/Urban Graffiti. New York/Basel 82/83

  • Bilder und Texte: Thomas Christ

  • Gestaltung: Thierry Furger

  • Interview mit Thomas Christ: Rémi Jaccard

  • 400 Seiten

  • Hardcover

  • Format 280 x 240 mm

  • Fadenheftung

  • diverse Texte und Interviews (nur auf Englisch)

  • 328 Abbildungen davon ca. 200 unpublizierte Abbildungen

  • Herausgeber: Thierry Furger, Rémi Jaccard und Nonstop Publishing.

New York ist in den frühen 1980er Jahren das Epizentrum der Graffiti- und Street Art-Szenen, von dem eine globale Kulturrevolution ausgeht. Mitten drin ist der Schweizer Kunsthistoriker und Jurist Thomas Christ mit seiner Kamera.

Er folgt den bemalten Subways in die Bronx, um sie zu fotografieren und lernt dort junge Sprayer kennen, die den prekären Verhältnissen entfliehen wollen: Sie schliessen sich zu kriminellen Banden zusammen, die jedoch nicht nach Geld sondern nach Ruhm streben. Die präzisen Bilder und seine luziden Überlegungen zu den Hintergründen illegaler Graffiti präsentiert Christ nach seiner Rückkehr in der Publikation «Subway Graffiti» (1984) und in einer Ausstellung im Basler Kunstgewerbemuseum. So ist er einer der wenigen, die den Pionieren der Schweizer Hip-Hop-Szene Anschauungsmaterial liefern.

Kurz darauf setzt Christ sich in der Folgepublikation «Urban Graffiti» (1987) auch mit dem Schaffen von Richard Hambleton und Keith Haring auseinander und gehört damit zu den ersten, die sich mit Verwandtschaft und Differenz von Graffiti und Street Art befassen: Im Gegensatz zum Subway Graffiti erfolgt die künstlerische Aneignung des öffentlichen Raums hier im Wissen um das Betriebssystem Kunst.

Eine neue Publikation fasst diese beiden Zeitdokumente über eine entscheidende Hochphase von Graffiti und Street Art in New York in einem Band zusammen und erweitert sie. «Instant Recognition» beinhaltet «Subway Graffiti» und «Urban Graffiti», ergänzt um noch nie gesehene Bilder und Dokumente aus dem Privatarchiv von Thomas Christ. In einem neuen Text und einem Interview blickt Christ auf die damaligen Ereignisse zurück und erzählt von seinen Erinnerungen und Eindrücken.

Layup hat das Buch auch im Angebot online und im Store in Bern.

Quantity:
Add To Cart

Für Bestellungen innerhalb der Schweiz mit Twint. Bitte dafür E-mail vorab an mich.